zaterdag 27 november 2010

Cosa Nostra - John Dickie

De geschiedenis van de Siciliaanse Maffia

Als iemand carrière wil maken in de Cosa Nostra, dan moet hij altijd beschikbaar zijn… ik wilde carrière maken, dat had ik van het begin af aan geaccepteerd, want ik liep met mijn hoofd in de wolken. In die tijd was ik een soldaat in de Cosa Nostra, ik volgde bevelen op en ik wist dat ik carrière zou maken door die jongen van vijftien te wurgen, ik liep met mijn hoofd in de wolken.
-Een voormalig maffia lid legt uit waarom hij een bevel opvolgde om een kind te doden.

In Cosa Nostra vertelt John Dickie de geschiedenis van de Siciliaanse maffia, van haar ontstaan tot aan de dag van vandaag, van de citrusgaarden en zwavelmijnen van Sicilië tot de straten van Manhattan. Talloze verhalen en legenden doen de ronde over wat de maffia eigenlijk is. Sinds zij honderdveertig jaar geleden werd opgericht, heeft de maffia vele namen gehad de sekte, de Broederschap, het Genootschap van Eer en ten slotte de Cosa Nostra. Maar achter al deze namen en verhalen zijn de geraffineerde en bloedige methoden steeds dezelfde gebleven.

Dickie vertelt hoe de maffia, die onstond in de dorpen van Sicilië, gaande weg heel Italië in zijn greep kreeg en vervolgens de oversteek naar Amerika waagde. En hij laat zien hoe vanaf het begin getracht is de maffia te controleren en te bestrijden, eerst door moedige Siciliaanse dorpsgenoten en uiteindelijk door de professionele anti-maffiarechters van de jaren tachtig en negentig. Aan het einde van de twintigste eeuw werden de maffia zware slagen toegebracht, en dankzij de spijtoptanten weten we nu meer over de innerlijke werking van de maffia dan ooit tevoren.

Dickie is historicus en journalist. Hij is als senior docent Italiaanse studies verbonden aan University Colledge in Londen.

'Ik kon dit boek niet wegleggen. Dickies historisch onderzoeksmateriaal is in volmaakte harmonie met zijn vaak prachtige vertelstijl. Het boek is een huiveringwekkend verslag van de sinistere, gruwelijke realiteit van de maffia'
The Sunday Times

'Eern serieuze bijdrage aan de geschiedenis van het moderne Italië. Dickies boek heeft vele potentiële films in zich.'
Times Literary Supplement

'Een levendig, krachtig en uiterst leesbaar boek.'
The Guardian

Geen opmerkingen:

Een reactie posten